Betrokkenheid team vergroten? 10 winstgevende tips

Zeg eens eerlijk. Heb jij regelmatig het idee dat je aan een dood paard trekt? Dat de betrokkenheid in jouw team ontbreekt? Dat jíj steeds initiatieven moet nemen, omdat er anders niets gebeurt?

Dan klinkt dit misschien ook bekend. Je aansturing is vooral taakgericht waarbij het halen van de cijfers bovenaan staat. Delegeren vind je moeilijk en je controleert alles want anders gaat het verkeerd. Je hebt geen idee dat de schoonmoeder van Femke gisteren is overleden want je holt van de ene naar de andere boardmeeting en ziet je medewerkers nauwelijks. Oh en de personeelsuitjes worden in verband met bezuinigingen nog slechts 1 x per 2 jaar gehouden. Dat levert een aanzienlijke financiële besparing op.

Betrokken teams zeggen geen MWAH maar JA!

Het goede nieuws; je staat hierin niet alleen. Gallup concludeert in hun rapport ‘State of the Global Workforce’ dat wereldwijd slechts 15 % van de werknemers betrokkenheid vertoont bij hun werkzaamheden. En Nederland scoort met 10 % zelfs nog slechter.

Dit leidt tot een productiviteitsverlies van naar schatting € 6 biljoen euro per jaar. Dus als cijfers voor jou belangrijk zijn, lees dan zeker verder en verzilver je winst. Want betrokken teams zorgen voor betere resultaten en meer werkgeluk.

10 winstgevende tips

1. Matcht het DNA?

Als leidinggevende ken je de missie van jullie bedrijf. Je kent jullie identiteit en weet precies waar jullie voor staan. Maar nemen jullie dit ook mee in selectieprocedures? Staan in jullie vacatureteksten ook persoonlijkheidskenmerken genoemd, die onmisbaar zijn voor het bedrijfs-DNA? Want een medewerker brengt meer mee dan competenties en vaardigheden.

Durf te kiezen voor medewerkers die jouw missie omarmen. Maak daarbij een interessante mix van talenten en persoonlijkheidsprofielen. Dit zorgt voor een intrinsieke motivatie en hogere betrokkenheid van je medewerkers.

2. Zet je visie op ieders vizier

Hoe vaak komt het niet voor dat er kapitalen zijn uitgegeven om een visie te formuleren? En hoe vaak is het bij iedere medewerker glashelder hoe hun specifieke werkzaamheden aan die visie bijdragen? Ik heb zo het vermoeden dat we best van een aanzienlijk verschil kunnen spreken.

Berg je toekomstvisie niet op in een prachtige kast in de boardroom. Deel herhaaldelijk jullie visie met alle medewerkers en maak duidelijk hoe hun inspanningen hieraan bijdragen.

3. Wees de verandering die je in je bedrijf wilt zien

Als leidinggevende is het aan jou om te zorgen voor een veilige cultuur. En je weet het, mensen doen niet wat je zegt maar wat je doet. Wees dus zelf de verandering die je in je bedrijf wilt zien. Toon betrokkenheid, doe moeite om relaties te onderhouden.

Loop even binnen om een teamlid te feliciteren.  En ook: creëer een omgeving die veilig genoeg is voor afwijkende meningen. Waar mensen fouten durven maken en de communicatie op een open, professionele en respectvolle manier verloopt.

4. Stuur op output

Ieder heeft zo zijn eigen manieren die comfortabel voelen. Geef medewerkers de ruimte om te laten zien wat ze in hun mars hebben. Deze ruimte creëer je door bij het geven van opdrachten niet in te gaan op het “hoe” maar op het “wat”. Je vertelt dus vooral welk resultaat je nodig hebt. De medewerker bepaalt zelf hoe dit resultaat tot stand komt.

Natuurlijk is het belangrijk dat je hierbij situationeel leiderschap (model Hersey en Blanchard) toont en de aansturing per taak en per medewerker optimaliseert.  Ook bij een outputgerichte aansturing blijft tussentijdse monitoring, feedback en sturing belangrijk.

5. Optimaliseer de omgeving; het oog wil ook wat

Investeer in een energieke werkomgeving. Door kleur, kunst en planten. Creëer een omgeving waar mensen zichzelf kunnen opladen. Zodat ze weer energiek zijn. Ook hierbij houd je weer rekening met de verschillende persoonlijkheden van jouw medewerkers.

De een laadt zich op door even rust te kunnen pakken, terwijl de ander het liefst een dansje doet of een frisse neus haalt. Kijk ter inspiratie eens naar the Eudaimonia Machine van David Dewane, benoemd in het boek Deep Work van Cal Newport. Wees creatief en stimuleer je medewerkers zelf met suggesties te komen.

6. Ken de verwachtingen van je medewerkers

Ga regelmatig een écht gesprek aan. Niet zelden vertrekken medewerkers omdat hun verwachtingen niet werden waargemaakt. Terwijl jij als leidinggevende niet eens van deze verwachtingen op de hoogte was. Neem zelf het initiatief en informeer wat hun verwachtingen zijn omtrent leiderschap en werkinhoud.

Betekent dat dat je alle verwachtingen waar moet maken? Nee, natuurlijk niet. Alleen die passen binnen het bedrijfsbeleid en organisatiebelang. In de andere gevallen kun je door duidelijkheid teleurstelling voorkomen.

7. Organiseer een relatiebedankdag

Het geldt vast ook voor jou; mensen doen liever zaken met mensen dan met bedrijven. En je frontoffice kent je klanten wel. Maar hoe zit dat met je backoffice? Juist daar verloopt de klantreis regelmatig hobbelig. Logisch, want er is geen betrokkenheid omdat men elkaars gezicht niet kent.  

Geef de afnemers van je producten of diensten een gezicht. Betrek eventueel ook belangrijke leveranciers hierin. Organiseer relatiebedankdagen, waarbij er volop ruimte is voor persoonlijk contact tussen medewerkers, klanten en leveranciers.

8. Wees vrijgevig

Wanneer glunder je zelf? Niets bevordert betrokkenheid zo als waardering. Willen we niet allemaal van betekenis zijn? Hoe fijn is het dan om juist dat te horen. Het kost je niets en maakt een wereld van verschil.

Mijn advies; verras jouw medewerkers regelmatig. Met een welgemeend compliment, een groepswandeling, een rondje koffie, een verse bos bloemen of een inspirerende teamactiviteit. De Teambuilding Activiteiten die UseYourTalents biedt, worden altijd met veel enthousiasme ontvangen. Een investering die zich ruimschoots terugbetaalt in het dagelijks werk en de betrokkenheid vergroot.

Maak er in je gesprekkencyclus een gewoonte van om te achterhalen op welke wijze je teamleden zich gewaardeerd voelen en speel daarop in. Zowel op individueel- als op teamniveau.

9. Routine; een betrokkenheid killer

Stimuleer je teamleden om zelf op zoek te gaan naar opleidingen en trainingen waardoor ze nog beter bij kunnen dragen aan het waarmaken van de visie van het bedrijf. Maak ruimte voor persoonlijke ontwikkeling en groei.

Ook in 2019 was onze training Team Talent in kaart weer een bestseller die de teamprestaties aanzienlijk verbetert. Logisch, want bij deze teamoptimalisatie is er niet alleen aandacht voor het individu, ook het team als geheel en de leidinggevende zijn betrokken. Daarmee borgen wij alle nieuwe inzichten en afspraken.

10.   Deel successen en prestaties

Veel informatie komt de boardroom niet uit. Toch is dat jammer, want medewerkers raken meer betrokken als ze beter op de hoogte zijn van de successen van de organisatie. Vertaal deze prestaties zoveel mogelijk naar het medewerkersniveau. Laat zien wat bezuinigingen hebben opgeleverd en waarvoor deze gelden zijn ingezet. Of vier met alle medewerkers dat dat belangrijke project is binnengehaald.

De winst van betrokkenheid

Elke organisatie heeft elementen die de betrokkenheid van medewerkers stimuleren. Collega’s, teams, leidinggevenden, klanten, resultaten. Betrokken medewerkers voelen zich gezien en gehoord. Ook buiten de jaarlijkse gesprekscyclus. Met een beetje creativiteit en inspanning is het mogelijk om betrokken medewerkers aan jouw organisatie te binden.

Dat is een uitstekende investering die zorgt voor een hogere winstgevendheid.  En jij als leidinggevende bent daarin een bepalende factor. Wil jij je ontwikkelen tot een effectief en talentgericht leidinggevende? Je eigen talenten verder uitbouwen? Zodat jij die leidinggevende bent, waarvoor iedereen graag een stap extra zet?

Informeer dan eens of onze internationale training Effectief en Talentgericht Leiderschap (Mallorca) geschikt is voor jou. Of informeer hoe wij de betrokkenheid bij jouw medewerkers kunnen vergroten.

Dit is blog drie uit de serie geïnspireerd op de piramide van Lencioni en de Kracht van Teams. Eerder verschenen: