Optimale prestaties vragen om vitaal leiderschap

Vorige week was het de week van de werkstress. Zéér terecht als je naar de cijfers kijkt.

  • 1.300.000 werknemers hebben last van burn-outklachten.
  • 11.000.000 stress gerelateerde verzuimdagen.

Wat is jouw rol als leider hierin? En ook belangrijk: hoe voorkom je dat je zelf aan een burn-out ten onder gaat? Wees besmettelijk vitaal en presteer optimaal.

Stressverhogend leiderschap

Natuurlijk is het zo dat persoonlijke eigenschappen een rol spelen bij stress en het gevaar een burn-out te krijgen. Onderzoek van de Universiteit van Amsterdam toont aan dat jij als leider in bepaalde situaties zelfs bijdraagt aan werkstress.

De keerzijde van blauw leiderschap

Leg jij het accent op prestaties? Als Peter trots komt vertellen dat hij de gevraagde cijfers in slechts drie uur wist te achterhalen, zeg jij dan dat Simone het vorig kwartaal in twee uur deed? Misschien denk je hiermee je medewerkers te stimuleren nog harder hun best te doen. De realiteit is dat je bijdraagt aan werkstress.

Deze performance-approach met een focus op targets zorgt zeker voor groeiende omzetten. Helaas vermindert deze benadering ook de betrokkenheid van je medewerkers. Fouten staan gelijk aan falen, waardoor medewerkers niet meer open communiceren. Negatieve stress bouwt zich zo op.

Kies liever voor de mastery-approach. Jouw belangrijkste taak als leidinggevende is het optimaliseren van de talenten van jouw medewerkers. Dat doe je door sociale steun te verlenen, feedback volgens de BEST-methode te geven en te investeren in talentontwikkeling. Dat is sowieso een verstandige keuze.

Vergroot de autonomie van je team

Heb je weleens zo’n leidinggevende gehad die letterlijk over je schouder meekijkt? Dat voelt zó beklemmend. Zelfs als je die ervaring niet hebt gehad, dan heb je vast een voorstelling hoe dit voelt. Zo’n verlammend effect treedt ook op als je continu jezelf overal mee bemoeit.

Ik begrijp dat het verleidelijk kan zijn. Want als je iemand ziet verdrinken is het vanzelfsprekend dat je helpt. De wijze van je hulp is belangrijk. Ga niet reddend zwemmen. Je helpt effectief door je medewerker te leren zwemmen. Alleen dán is er ruimte voor groei van de betrokkene. In het andere geval heb jij een aap op je schouder en neem je het eigenaarschap van het probleem over.  

En het walhalla van zelfsturende teams? Daar ben ik helemaal voor, mits je oog hebt voor de fase waarin jouw team zich bevindt. Een team is namelijk niet van de een op de andere dag zelfsturend. Begin bij het begin!

Geef vooral leiding aan JEZELF

In een artikel van Jaap Boonstra las ik: “Het is een wijdverspreide misvatting dat je leiding geeft aan anderen. Leiding geef je vooral aan jezelf. […] Succesvolle leiders zijn continu op zoek naar manieren om zichzelf te leren kennen en zichzelf te verbeteren”. Daar ben ik het volledig mee eens. Niet voor niets draait onze exclusieve incentive Effectief & Talentgericht Leiderschap juist om persoonlijk leiderschap. Zodat je in staat bent bewuste keuzes te maken in je eigen gedrag in verschillende situaties.

Zo ben je besmettelijk vitaal

Wil je de vitaliteit van je medewerkers vergroten? Dan zit er maar een ding op en dat is zelf het voorbeeld geven (en leven). Maak van de gezonde keuze de makkelijke keuze en stimuleer een gezonde leefstijl zoals je andere vaardigheden stimuleert. Deze korte tips helpen je op weg.

1. Stimuleer micropauzes (en neem ze zelf ook)

Besteedt aandacht aan planning. Veel agenda’s zijn een aaneengesloten blok van activiteiten en afspraken. Bouw micropauzes in. Momenten dat je even beweegt, opstaat van je werkplek. Of buiten een frisse neus (en een fris hoofd!) haalt tijdens een korte wandeling.

2. Maak energiemanagement bespreekbaar

Voeg het als vast onderwerp toe aan je overleg. Stimuleer je team zelf ideeën aan te dragen om werkdruk en werkstress naar een gezond level te brengen. Organiseer een workshop creatief denken om innovatieve oplossingen te stimuleren.

3. Investeer in stralende ogen

Werk continu aan je persoonlijke ontwikkeling. Niet alleen mentaal, ook fysiek en emotioneel. Stuur bijvoorbeeld op waardes en stem daar je doelstellingen op af. Durf kwetsbaar te zijn en deel daarmee de kracht van vertrouwen.

4. Plaats werk in een totaalplaatje

De tijd van een 60-urige werkweek ligt achter ons. Het leven bestaat niet alleen uit werken. Stop met in het weekend of in de avonden e-mails te versturen, tenzij er een crisis is. Presteren lukt alleen als je jezelf ook tijd gunt om op te laden.

5. Vergroot je veerkracht

“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”. Iets wat Corona keihard duidelijk heeft gemaakt. Veerkracht helpt je om door een crisis heen te komen. Focus daarbij op twee dingen: mensen en perspectief.

Vitaliteit is optimaliseren in plaats van maximaliseren

Je geeft bewust voorrang aan persoonlijke duurzaamheid. Zo ontzettend belangrijk en toch nog steeds bij veel leiders niet bovenaan op hun prioriteitenlijst. Er is dan ook niets zo moeilijk als een -duurzame- verandering.

UseYourTalents biedt een fraai palet aan oplossingen om jouw vitaliteit en die van je organisatie wél op de eerste plaats te zetten. Zodat je niet alleen vandaag maar ook over vijf jaar optimaal presteert. Neem contact met me op als je hierin interesse hebt.

Bronvermelding:
Factsheet WvdW20 (Week van de Werkstress)
Emperisch onderzoek Universiteit van Amsterdam
Artikel Jaap Boonstra