Zo ben je die leidinggevende die hét verschil maakt (ook voor jezelf)

“Ga jij maar vast naar bed lief. Ik kom er zo aan.” Met mijn liefste glimlach geef ik hem een kus en kijk hem na als hij de kamer verlaat. Het is niet dat ik niet moe ben. Het was een ultralange dag vandaag. Heel de week al eigenlijk. Dus heb ik even behoefte om alleen te zijn met mijn gedachten. Te reflecteren. Want een week zoals deze, daar wil ik echt geen gewoonte van maken. Dus maak ik even tijd om te bedenken welke maatregelen er nodig zijn zodat we allemaal weer happy in ons vel zitten.

Problemen zijn geen problemen

Misschien wel een van de grootste krachten van een succesvol leider is het onderscheid kunnen maken tussen problemen en feiten. Een probleem is een zegening, want dat betekent dat er een oplossing voor bestaat. Dat we met een pandemie zitten is een feit.

Juist nu komt er ontzettend veel af op onze leiders en managers. Want we gaan gebukt onder de vele veranderingen. De angst regeert en we weten allemaal dat hij een slechte raadgever is.

Hoe toon je succesvol leiderschap als angst & verdeeldheid regeert?

Je kunt niet terugvallen op gebaande paden. Want alles is nieuw. Je moet nu zelfs oppassen dat angst en onzekerheden je zelfvertrouwen niet aantasten. Je bent ook maar een mens. Wat je nu te doen staat is te durven zijn wie je bent. Met een volledig bewustzijn van al je talenten én je valkuilen. En het vertrouwen dat dit genoeg is om zelfs in deze moeilijke omstandigheden overeind te blijven. Dat niet alleen, door jouw gedrag en coaching blijk je dan ook nog een inspiratiebron voor anderen te zijn.

5 concrete tips om effectiever te leiden

1. Zwijgen is goud

Voor je succesvol interventies toe kunt passen moet je weten wat er speelt. Op de eerste plaats bij jezelf. Want pas als jij een reëel en volledig beeld hebt van je valkuilen, uitdagingen en allergieën kun je deze aan de voorkant organiseren. Dat stelt je in staat om bewuste keuzes te maken in je eigen gedrag in verschillende situaties.

Het is ook van belang dat je minder zelf aan het woord bent en goed luistert naar wat er leeft bij je team. En dan heb ik het over generatief luisteren; het hoogste luisterniveau dat je toe kunt passen.

2. Ken je plaats

Dit is een enorme uitdaging. Omdat jij beslissingsbevoegdheden hebt die anderen mogelijk raken, is het in de praktijk haast onmogelijk om naast elkaar te staan. Niet omdat jij dat niet wil. Maar omdat de groep zich continu van het feit bewust is dat jij beslissingen kan nemen die voor hen van belang zijn.

Wat mij betreft hoef je ook niet one of the guys te zijn om toch naast je team of medewerkers te staan. Niet erboven en zeker niet er tegenover. En daarmee kom ik gelijk bij de kern: jouw gedrag en beslissingen moeten zo transparant zijn, dat je werkelijk naast je medewerkers staat. Je hebt tenslotte allemaal hetzelfde doel! Daar komt nog bij dat alleen vanuit deze positie je iemand écht leert kennen. Pas dan herken je het ontwikkelpotentieel dat je gezamenlijk gaat vormgeven.

3. Maak van die stip een uithangbord

Die spreekwoordelijke stip op de horizon? Zorg dat het een uithangbord is. “Begin met het einde voor ogen” is de tweede van de zeven eigenschappen van effectief leiderschap volgens Stephen R. Covey.  Dit maakt het belangrijk om rustmomenten in te voeren. IJkmomenten of je nog steeds allemaal het concrete gezamenlijk doel het best dient.

Bij elk teamlid en bij al jouw beslissingen moet op ieder moment zijn terug te halen hoe het besluit of de handeling bijdraagt aan het behalen van het geformuleerde gezamenlijke doel. En nodig mensen vooral uit te delen wat ze nodig hebben om het gezamenlijk doel te bereiken.

4. Groepsdynamica

Veel leiders en managers acteren op basis van hun intuïtie en gevoel. Dat begrijp ik. Om de effectiviteit én het succes van een team te vergroten is kennis van groepsdynamiek een voorwaarde. Mensen gedragen zich in een groep nu eenmaal anders dan als individu. Pas als je de morfische velden in de groepsdynamiek begrijpt, kun je gedoe en onderstromen herkennen en interpreteren. Bevrijdend, want dan kun je ook de juiste interventies toepassen en zelfs een “killing the leader” patroon overleven.

5. Leiders vragen nooit om hulp

Gelukkig verandert dit. Werd een tiental jaar geleden om hulp vragen nog als no-go of zwakte gezien, steeds vaker durven ook leiders zich kwetsbaar op te stellen. Het ene type leider nog steeds wat makkelijker dan het ander type; echter de verschuiving vindt zeker plaats.

Dat kon ook niet uitblijven. Want dagelijks ervaren we hoe investeren in soft skills voor keiharde resultaten zorgt. Wat mij betreft de ultieme win-win situatie!

Zin in het next level?

Je hebt nu nog de kans om in april aan te schuiven bij onze volgende meerdaagse opleidingen. Neem voor de zekerheid even telefonisch contact op of er nog een opleidingsplaats in april beschikbaar is.