Roerloos staarde ik naar mijn scherm. De hitte was overduidelijk naar mijn wangen gestegen. Dagen had ik met volle energie gewerkt aan mijn voorstel hoe mijn regio de doelstellingen zou kunnen halen. En vandaag kreeg ik na een lang stilzwijgen eindelijk feedback. Het was zo helder als een sterrenhemel in de woestijn; een NO-GO. Een lullig mailtje, zonder enige toelichting van die ene directeur die me tijdens het personeelsfeest een “lekker ding” had genoemd.
En dit is zeker geen unieke ervaring. Veel professionals worstelen dagelijks met effectieve en professionele communicatie. Het ontbreken hiervan leidt tot zorgwekkende trends die de werksfeer en de productiviteit beïnvloeden. Kijk je mee naar enkele van deze trends en hoe ze jouw werkomgeving beïnvloeden? Zoomen we daarna samen in op employee engagement strategieën.
Inhoudsopgave
- Toxisch werkgedrag
- Quiet Quitting
- Employee Silence
- Tegenmaatregelen | employee engagement strategieën
- De winst van communicatie
- Verandertraject aanvragen
Toxisch werkgedrag
De tijden van “grapjes”, “locker room talk” en “old boys netwerk” liggen achter ons. Na de #MeToo beweging in 2017 volgde een golf van bekende voorbeelden van onveilige werkomgevingen. Van het giftige leiderschap van Matthijs van Nieuwkerk tot de dickpic van Marc Overmars. De lijst is lang en omvat angstcultuur, grensoverschrijdend gedrag, seksuele intimidatie, machtsmisbruik, institutioneel racisme, etnisch profileren, pesten en intimidatie.
Door de publiciteit worden alle organisaties gedwongen naar binnen te kijken. Want dit gedrag is onacceptabel. Ongewenst ook. Als je in een onveilige omgeving werkt, ben je minder geneigd om problemen aan te kaarten. Laat staan dat je een eerlijke constructieve feedback durft te geven. De angst voor represailles is dan simpelweg te hoog. Psychologische veiligheid is key!
Quiet Quitting
Nog een gevolg van een onveilige werkomgeving is het quiet quitting. Deze term ging in 2022 viraal op social media. Het staat voor het mentaal afhaken van je werk. Je beperkt je tot het absolute minimum dat volgens je functieomschrijving van je wordt verwacht. Er is geen enkele sprake meer van betrokkenheid.
Naast de eerdergenoemde onveilige omgeving zijn andere oorzaken: micromanagement, gebrek aan waardering, geen carrièreperspectief of een te hoge werkdruk. De gevolgen van quiet quitting zijn ook niet mals. Want een quiet quitter is niet geïnteresseerd in samenwerking en heeft een negatief effect op productiviteit en kwaliteit. Bovendien kun je innovatieve oplossingen, creativiteit of eigen initiatief ook wel vergeten.
Employee Silence
Het is de grote vraag. Als je nooit kritiek of aanvullingen op je voorstellen ontvangt, bent je dan de innovatie G.O.A.T. (de beste aller tijden)? Of is het een geval van employee silence? Ik gun je het eerste. Employee silence staat namelijk voor de trend dat je collega’s bewust hun mening, ideeën of zorgen voor zich te houden. Het is dus niet dat ze die niet hebben, ze uiten ze gewoon niet meer.
Ook hier speelt een onveilige bedrijfscultuur weer de hoofdrol. Of je collega’s hebben het idee dat hun mening toch niet gewaardeerd wordt of geen verschil zal maken in het uiteindelijke besluit. En dit komt vaker voor dan je misschien denkt. Peggy de Prins deed onderzoek en daaruit blijkt dat 18% van de werknemers de lippen stijf op elkaar houdt. Dat is 1 op de 5.
Tegenmaatregelen | Employee Engagement Strategieën
Gelukkig zijn er verschillende strategieën om te voorkomen dat het zover komt.
- Creëer een veilige omgeving: Moedig open communicatie aan en zorg voor een cultuur waarin feedback gewaardeerd wordt. Een simpele en effectieve manier is om met elkaar afspraken te maken en grenzen te beschrijven. Zo begint ook elke training of bijeenkomst van Use Your Talents. Dit creëert niet alleen veiligheid en duidelijkheid, het maakt het ook makkelijker om aan te geven dat een grens wordt overschreden.
- Train leidinggevenden: Voorbeeldgedrag van sociale en hiërarchische leiders is nog steeds besmettelijker dan een schaterlach. Zorg dus dat je leiders van dit soort trends op de hoogte zijn. En héél belangrijk: maak ze meesterlijk in communicatie. Want een goede communicatie zorgt dat je je gehoord, gewaardeerd, betrokken en veilig voelt.
- Implementeer feedbackmechanismen: “Mijn deur staat altijd open” werkt natuurlijk niet drempelverlagend. Wat dan wel? Zorg dat het geven en ontvangen van feedback in jullie DNA komt. Een praktisch instrument is bijvoorbeeld de Feedback Fauteuil.
- Beloon openheid: Erken en waardeer werknemers die constructieve feedback geven of problemen aan het licht brengen. Bespreek in een volgend overleg bijvoorbeeld ook de resultaten die zijn gehaald naar aanleiding van de feedback. Succes bevordert de openheid ook.
- Bevorder diversiteit en inclusie: Een diverse werkomgeving stimuleert verschillende perspectieven en een rijkere dialoog. Het verhoogt anderzijds ook de kansen op onbegrip en irritaties. Wees je dus bewust van verschillen in persoonlijkheid en communicatiestijlen. Het kernkwadrantenmodel van Daniel Ofman is een praktisch hulpmiddel om talenten, valkuilen, uitdagingen en irritaties vast te stellen.
Conclusie: communiceren wint!
Met een eerste plaats op de 21st century skills zal het je niet verrassen hoe belangrijk verbindend communiceren is. Het is een schitterende soft skill die hoog op de competentiewenslijst van organisaties staat. Het is de wonderolie voor krachtig (persoonlijk) leiderschap, dreamteams en succesvolle organisaties.
Communicatie loopt dan ook als rode draad door onze opleidingen, met steeds een andere verdieping:
- Effectief en Talentgericht Leiderschap: zoomt in op het (h)erkennen van verschillende stijlen en persoonlijkheidstypes.
- Leren Team Coachen: focust op coachend communiceren en gesprekstechnieken.
- Systemisch Leiderschap: Deep Democracy maakt elke mening hoorbaar.
- Verbindend & Effectief Communiceren: Geweldloze Communicatie is een doeltreffende communicatiemethode met als intentie wederzijds begrip.
Je bent meer dan welkom bij onze opleidingen in 2025, waarvoor je je nu al kunt aanmelden. Dan weet je tenminste zeker dat je nog een plek hebt.
Verandertrajecten | Behoefte aan een duurzame transformatie?
Zoek je professionele begeleiding bij het inrichten en (opnieuw) bouwen van een veilige werkomgeving? Of wil je jouw management of teams meesterlijk maken in communicatie? Start je verandertraject met vertrouwen. Met een maatwerkprogramma van Use Your Talents investeer je in krachtige communicatie en een vruchtbare bedrijfscultuur.
Bronvermelding:
- Wetenschappelijk onderzoek Quiet Quitting
- Onderzoek P_Prins over employee silence via Universiteit Antwerpen