Hoe houd je regie bij het succesvol implementeren van nieuwe ideeën?

Waarom duren goede voornemens vaak kort?

Goede voornemens, plannen en ideeën te over. Waarom duren ze, omgezet in actie, vaak erg kort? Er bestaat niet voor niets Blue Monday, de laatste maandag van januari en tevens de meest deprimerende dag van het jaar. Het geld is op in de laatste week van januari en daarnaast word je geconfronteerd met het feit dat er helaas bar weinig terecht is gekomen van alle nieuwe voornemens! Weg is de regie….

De Implementatie-Intentie

Nu zijn we halverwege februari en wees eens eerlijk, wat had jij je voorgenomen en wat is er van terecht gekomen? Confronterend? Of logisch gevolg? Met motivatie heeft het slagen van een goed voornemen niks te maken. De sleutel tot succes, meent Roos Vonk, hoogleraar sociale psychologie, is ‘de implementatie-intentie’; de vertaling in een concreet uitvoeringsplan. Vonk: ‘Als je je voorneemt meer tijd aan je gezin te besteden, dan moet je in je agenda noteren wat je met welk gezinslid op welk moment gaat doen. Welke werkafspraken moeten daarvoor worden verzet? En wanneer en hoe ga je de mensen met wie je te maken hebt daarover informeren?

Halfslachtig

Als je dat soort praktische details niet goed regelt en plant, zal je voornemen daarop stuk lopen. ‘Meer genieten van het leven’ is bijvoorbeeld een halfslachtig voornemen. Pak de agenda erbij en plan hoe je daar invulling aan wilt geven en wat je wanneer concreet gaat doen en – misschien belangrijker – wat je juist uit je agenda laat! Voor de meeste voornemens geldt dat je jezelf nieuw gedrag moet aanmeten. Dat betekent dat je dingen moet doen of laten, wat je tot dusverre niet deed, of niet structureel. Het is de bedoeling dat dit tijdelijke gedrag uiteindelijk wordt omgezet in permanent gedrag.

Tips voor succesvolle implementatie

  • Onderzoek het achterliggende probleem
  • Bepaal de winst die je wilt behalen
  • Bedenk hoe de wereld eruit ziet als je niet slaagt in je voornemen
  • Vorm een beeld van de gewenste eindsituatie en schrijf die op
  • Denk na over wat je motiveert
  • Deel je voornemen en de gewenste uitkomst met anderen
  • Bepaal de eerste stap & ga aan de slag met de eerste stap
  • Vier je eerste succes!
  • Bepaal de volgende uitvoerbare actie met bijbehorend gewenst resultaat
  • Voer je acties uit
  • Hou vol!
  • En vooral, maak het leuk en geniet van kleine successen!

Plan – Do – Check – Act en houd zo de regie bij eigen voornemens en andere plannen.

You can do it, en blijf Kijken in Kansen!
Annita Euwijk