Innovatie op de agenda – Noodzaak of Noodgreep?

Ik spreek regelmatig organisaties die innovatie als speerpunt op de agenda hebben staan. Nieuwsgierig als ik ben, vraag ik naar de focusgebieden. Op welk gebied wil de organisatie vernieuwend bezig zijn? En waarom bestaat er de behoefte om te innoveren? Is de gewenste vernieuwing marktrelevant, heeft het (commercieel) potentieel? Hier heeft niet elke organisatie een pasklaar antwoord op.

De zoveelste “benen op tafel” sessie

Soms lijkt het een noodgreep om bij gebrek aan resultaat, visie of een duidelijke strategie “innovatie” maar op de agenda te zetten. Iedereen heeft het er over, dus laten we maar aansluiten. Tja, en begin er maar eens aan, beginnen we opnieuw één van de zoveelste “benen op tafel” sessie? Waarbij veel geroepen wordt maar waar focus, lef en misschien wel de financiële middelen ontbreken om zaken daadwerkelijk op te pakken?

Maximale wendbaarheid

Daarentegen zijn er ook organisaties waarbij innovatie geen eenmalig project maar een structureel onderdeel is van de totale bedrijfscultuur. Deze organisaties zijn er van overtuigd dat stilstand achteruitgang is en hebben continue aanpassing en ontwikkeling van hun business hoog in het vaandel staan. Succesvolle organisaties doen dit door alert te zijn en continu af te stemmen op de omgeving. Dit, samen met de input van medewerkers, klanten en andere stakeholders, zorgt voor maximale wendbaarheid en waarborging van de lange termijn continuïteit.

Professioneel Brainstormen, heb het lef!

In een eerdere blog schreef ik over het feit dat niet iedereen in eerste instantie makkelijk creatief of innovatief kan denken. Voor een organisatie met veel analytische denkers kan het lastig zijn om eens lekker een potje te gaan brainstormen. Even flink “Out of the Box” gaan zit primair niet in het systeem. Overigens staat het inbrengen van creatieve denkers niet garant voor een succesvolle brainstormsessie of het structureel vergroten van het innovatief vermogen. Het inzetten van een goed georganiseerde professionele brainstormsessie kan oplossing bieden waardoor zowel de creatieve- als de analytische denker een grote bijdrage kan leveren aan innovatieve processen.

Om daarnaast als organisatie het innoverend vermogen structureel te vergroten is er moed nodig. Moed van het management om buiten kaders te durven denken, om niet de “gebruikelijke gang van zaken” als uitgangspunt te nemen en continue te blijven afstemmen op de omgeving. Innoveren als onderdeel van de bedrijfscultuur.

Succesvolle Innovaties, er is HOOP!

Overigens zijn 70 tot 80% van alle succesvolle innovaties terug te herleiden tot slechts 9 eenvoudige Creatieve Denktechnieken. Een kind kan de was doen? Goed om te weten dat er dus hoop is voor de niet – creatievelingen onder ons! Daarover in mijn volgende blog meer…

Voor nu, blijf hoe dan ook Kijken in Kansen!
Annita Euwijk